Wiek domeny: czy jest to czynnik rankingowy Google?

Czy podczas rankingowania wyników wyszukiwania przez Google algorytm bierze pod uwagę wiek Twojej domeny? Zobacz, co mówią eksperci. Czy Google faworyzuje starsze, ugruntowane domeny w swoich wynikach wyszukiwania? Czy zakup zupełnie nowej nazwy domeny stawia Cię w niekorzystnej sytuacji pod względem SEO?

To tylko kilka pytań dotyczących wieku domeny jako czynnika rankingowego – tematu, który był przedmiotem gorących sporów i dyskusji w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wiemy, że Google przynajmniej w pewnym momencie uznał to za część algorytmu oceniania dokumentów. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy wiek domeny jest naprawdę czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce Google.

 

Twierdzenie: Wiek domeny jako czynnik rankingowy

Twierdzenie tutaj jest dwojakie:

-Im dłużej Google ma domenę w swoim indeksie, tym bardziej będzie to korzystne dla twojego rankingu wyszukiwania.

-Im dłużej domena jest zarejestrowana, tym bardziej będzie to korzystne dla twojego rankingu wyszukiwania.

Zasadniczo, oto argument:

Załóżmy, że zarejestrowałeś dwie domeny, jedną w 2010 r., a drugą w 2020 r. Jeszcze trzy miesiące temu nigdy nie publikowałeś treści w żadnej z witryn. Oznacza to, że Google uzna domenę z 2010 roku za „silniejszą” – po prostu dlatego, że została zarejestrowana ponad 10 lat przed drugą witryną i powinna mieć łatwiejszy czas w rankingu. Czy to wydaje się logiczne?

 

Dowody na wiek domeny jako czynnik rankingowy

W 2007 roku niektórzy ludzie zajmujący się SEO uważali, że wiek domeny jest jednym z 10 najważniejszych czynników rankingowych. Niedawno niektórzy wskazywali na ten film Matta Cuttsa, ponieważ „dowód” wieku domeny jest czynnikiem rankingowym Google. Czemu?

Ponieważ w nim Cutts powiedział: „Różnica między domeną, która ma sześć miesięcy a roczną, tak naprawdę wcale nie jest tak duża”. Dla niektórych brzmi to tak, jakby Google używał wieku domeny jako sygnału rankingowego – choć być może nie jest to bardzo ważny.

Dowody wskazujące na wiek domeny jako czynnik rankingowy

Rzecz w tym, że wideo pochodzi z 2010 roku. A oto, co jeszcze Cutts powiedział:

-Dane rejestratora nie mają żadnego znaczenia. Jest zbyt trudny do zebrania, a Google nie ma do tego wystarczającego dostępu, aby był to wiarygodny sygnał.

-Google był w stanie zmierzyć, kiedy witryna została po raz pierwszy zaindeksowana i kiedy witryna została po raz pierwszy połączona z inną witryną.

Dowody wskazujące na wiek domeny jako czynnik rankingowy

Rzecz w tym, że wideo pochodzi z 2010 roku. A oto, co jeszcze Cutts powiedział:

-Dane rejestratora nie mają żadnego znaczenia. Jest zbyt trudny do zebrania, a Google nie ma do tego wystarczającego dostępu, aby był to wiarygodny sygnał.

-Google był w stanie zmierzyć, kiedy witryna została po raz pierwszy zaindeksowana i kiedy witryna została po raz pierwszy połączona z inną witryną.

 

Nawet wtedy stwierdził:

„Faktem jest to, że głównie jakość treści i rodzaj linków, które otrzymujesz w wyniku jakości treści, określają, jak dobrze będziesz pozycjonować się w wyszukiwarkach”.

Zgłoszenie patentowe z 2005 r. zatytułowane „ Pozyskiwanie informacji na podstawie danych historycznych ” autorstwa Matta Cuttsa, Paula Haahra i kilku innych osób daje nam nieco pełniejszy wgląd w to, jak Google postrzegało te sygnały domeny w tamtym czasie. Patent nakreślił metodę identyfikacji dokumentu i przypisania mu punktacji składającej się z różnych typów danych dotyczących jego historii.

Dane te obejmowały:

-Informacja o dacie jego powstania.

-Czas, który upłynął mierzony od daty rozpoczęcia.

-Sposób i częstotliwość zmian treści dokumentu w czasie.

-Średni czas między zmianami, liczba zmian w okresie oraz porównanie tempa zmian w bieżącym okresie z tempem zmian w poprzednim okresie.

-Co najmniej jedno z następujących: liczba nowych stron powiązanych z dokumentem w okresie czasu, stosunek liczby nowych stron powiązanych z dokumentem do łącznej liczby stron powiązanych z dokumentem oraz procent treści dokumentu, który uległ zmianie w czasie.

-Zachowanie linków dotyczy co najmniej jednego z pojawienia się i zniknięcia jednego lub więcej linków prowadzących do dokumentu.

Jest o wiele więcej, ale już widać, że ten patent nigdy nie dotyczył tylko wieku domeny. Są tu również elementy linków i jakości/świeżości treści . Wiek domeny mógł być wtedy czynnikiem. Ale nie ma wyraźnych dowodów na to, że był to bezpośredni czynnik rankingowy, tak samo jak słaby sygnał w bardziej wszechstronnym wyniku historii dokumentów (a to był/być może nadal jest czynnikiem rankingowym… może).

Wiek domeny jako czynnik rankingowy: werdykt

Google powiedział, że wiek domeny nie jest czynnikiem rankingowym – i nie mamy powodu, aby w to wątpić. Czas rejestracji domeny nie ma znaczenia dla algorytmu wyszukiwania Google. Kupowanie starych domen nie pomoże Ci w szybszym lub wyższym rankingu. W rzeczywistości możesz odziedziczyć niechciane linki lub inne negatywne skojarzenia, które mogą zaszkodzić twoim wysiłkom SEO.

Ale znowu, nie jest to spowodowane wyłącznie wiekiem – tak właśnie stało się z tą domeną przez te lata. Konkluzja: Google nie używa wieku domeny jako bezpośredniego sygnału rankingowego wyszukiwania.